Artykuły

Aktualności

29 kwietnia 2024 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej będzie nieczynny.

Informujemy, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej 29 kwietnia 2024 będzie nieczynny.

Trwa XV edycja akcji Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowisko „asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” w ramach realizowanego resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2024

OGŁOSZENIE

Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej

Oferta pracy – „asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – edycja 2024

Kryteria doboru kandydatów na stanowisko asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością

I. Wymagania niezbędne:

  1. Asystentem osobisty osoby z niepełnosprawnością może być osoba, która posiada:

a/ posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej¹, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta; lub

b/ posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu;

  1. zaświadczenie o niekaralności;
  2. pisemna informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
  3. nieposzlakowaną opinie,
  4. pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych,
  5. stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,
  6. dodatkowo: posiada prawo jazdy kat. B

II. Pożądane cechy i kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej:

  1. umiejętność skutecznego komunikowania się z osobą niepełnosprawną;
  2. samodzielność w działaniu oraz wykazywanie własnej inicjatywy;
  3. empatia;
  4. umiejętność organizacji pracy z osobą niepełnosprawną;
  5. odporność na sytuacje stresowe;
  6. znajomość topografii Gminy Skąpe.

III. Zakres zadań wykonywanych na ww. stanowisku:

  1. wsparcia w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymania higieny osobistej:
    1. korzystanie z toalety,
    2. mycie głowy, mycie ciała, kąpiel;
    3. czesanie;
    4. golenie;
    5. wykonywanie nieskomplikowanych elementów makijażu;
    6. obcinanie paznokci rąk i nóg;
    7. zmiana pozycji, np. przesiadanie się z łóżka lub na łóżko, z krzesła lub na krzesło, fotel, ułożenie się w łóżku, usadzenie w wózku;
    8. zapobieganie powstania odleżyn lub odparzeń;
    9. zmiana pieluchomajtek i wkładów higienicznych;
    10. przygotowanie i spożywanie posiłków i napojów(w tym poprzez PEG i sondę);
    11. słanie łóżka i zmiana pościeli.

 

  1. wsparcia w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie:
    1. w przypadku samodzielnego zamieszkiwania – sprzątanie mieszkania w tym urządzeń codziennego użytku i sanitarnych oraz wynoszeniu śmieci;
    2. dokonywanie bieżących zakupów (towarzyszenie osobie z niepełnosprawnością w sklepie – np. informowanie jej  o lokalizacji towarów na półkach, podawanie towarów z półek, wkładanie towarów do koszyka/wózka sklepowego, niesienie koszyka, prowadzenie wózka osoby z niepełnosprawnością lub wózka sklepowego, pomoc przy kasie);
    3. w przypadku samodzielnego zamieszkiwania – mycie okien maksymalnie 2 razy w roku;
    4. utrzymywanie w czystości i sprawności sprzętu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie (np. wózek, balkonik, podnośnik, kule, elektryczna szczoteczka do zębów, elektryczna golarka, etc.);
    5. pranie i prasowanie odzieży i pościeli, ewentualnie ich oddawanie i odbiór z pralni (w obecności osoby z niepełnosprawnością);
    6. podanie dziecka do karmienia, podniesienie, przeniesienie lub przewinięcie go;
    7. transport dziecka osoby z niepełnosprawnością np. odebranie ze żłobka, przedszkola, szkoły (wyłącznie w obecności osoby z niepełnosprawnością).

 

  1. wsparcia w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania:
    1. pchanie wózka osoby z niepełnosprawnością;
    2. pomoc w pokonywaniu barier architektonicznych np. schody, krawężniki, otwieranie drzwi osobom chodzącym;
    3. pomoc w orientacji przestrzennej osobom niewidomym, słabowidzącym i głuchoniemym;
    4. pomoc we wsiadaniu do i wysiadaniu z tramwaju, autobusu, samochodu, pociągu i innych środków transportu;
    5. asystowanie podczas podróży środkami komunikacji publicznej, w tym służącymi do transportu osób z niepełnosprawnościami oraz taksówkami;
    6. transport samochodem będącym własnością osoby z niepełnosprawnością, członka jej rodziny lub asystenta.

 

  1. wsparcia w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem:
    1. obsługa komputera, tabletu, telefonu komórkowego i innych urządzeń i przedmiotów służących komunikacji;
    2. wyjście na spacer;
    3. asystowanie podczas obecności osoby z niepełnosprawnością w: kinie, teatrze, muzeum, restauracji, miejscu kultu religijnego, kawiarni, wydarzeniu plenerowym, etc.;
    4. załatwianie spraw urzędowych i związanych z poszukiwaniem pracy np. w rozmowie z urzędnikiem w przypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się, wsparcie w wypełnianiu formularzy, asysta podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
    5. wsparcie w rozmowie z otoczeniem w wypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się;
    6. notowanie dyktowanych przez osobę z niepełnosprawnością treści ręcznie i na komputerze;
    7. pomoc w zmianie ubioru i pozycji podczas wizyt lekarskich, zabiegów rehabilitacyjnych, ćwiczeń fizjoterapeutycznych, pobytu na pływalni itp.;
    8. wsparcie w załatwianiu spraw w punktach usługowych w obecności osoby z niepełnosprawnością;
    9. w razie potrzeby wsparcie w zakresie wypełniania ról społecznych i podejmowania codziennych decyzji.

Asystent nie będzie świadczył usług medycznych, ani specjalistycznych usług opiekuńczych.

IV. Wymagane dokumenty:

  1. życiorys (CV),
  2. list motywacyjny,
  3. kopie dokumentów poświadczających wykształcenie (dyplom ukończenia szkoły), staż,
  4. druk kwestionariusza osobowego,
  5. pisemna informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
  6. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb procesu rekrutacji,
  7. inne dokumenty świadczące o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach,

V. Forma zatrudnienia:

  1. umowa zlecenie,

Pytania kierować można do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej  osobiście lub pod nr telefonu: 32 4191073.

Dokumenty należy składać osobiście w siedzibie MOPS, w kopercie z dopiskiem: „dotyczy ogłoszenia o ofercie pracy na stanowisko - asystenta osobisty osoby z niepełnosprawnością - 2024” lub listownie na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej ul. Jagodowa 15, 47-420 Kuźnia Raciborska w terminie od dnia ogłoszenia do dnia 13 lutego 2024 r. do godziny 15.00. lub pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

[1]) Zawód asystenta osoby niepełnosprawnej jest wymieniony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227) pod symbolem 341201 w ramach grupy: Pracownicy wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej (symbol 3412).

Ogłoszenie o naborze kandydatów do świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach realizowanego resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2024

OGŁOSZENIE

Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej

 

Opieka wytchnieniowa – edycja 2024

OFERTA PRACY

ogłoszenie o naborze kandydatów do świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach realizowanego resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2024

 

Kryteria doboru kandydatów do świadczenia usług opieki wytchnieniowej

  1. Wymagania niezbędne:
  1. osoby posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby z niepełnosprawnością, pielęgniarka lub innym, zapewniającym realizację usługi opieki wytchnieniowej w zakresie adekwatnym do indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością (wynikających z Karty zgłoszenia, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu) lub
  2. osoby posiadające co najmniej 6 – miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnością np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnością w formie wolontariatu
  3. nieposzlakowaną opinie,
  4. pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych,
  5. stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,

 

  1. Pożądane cechy i kompetencje asystenta osoby z niepełnosprawnością:
  1. umiejętność skutecznego komunikowania się z osobą niepełnosprawną;
  2. samodzielność w działaniu oraz wykazywanie własnej inicjatywy;
  3. empatia;
  4. umiejętność organizacji pracy z osobą niepełnosprawną;
  5. odporność na sytuacje stresowe;

III. Zakres zadań wykonywanych na ww. stanowisku:

Wykonywanie obowiązków związanych z opieką nad osobą niesamodzielną na czas nieobecności opiekuna faktycznego w tym:

  1. udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych tj. m. in.: pomoc w ubieraniu; pomoc w spożyciu posiłku lub karmienie o ile wymaga tego stan zdrowia, pomoc w ubieraniu, zmiana odzieży, bielizny osobistej, umożliwienie spędzania czasu na wózku;
  2. wykonywanie podstawowych niezbędnych czynności pielęgnacyjnych i higienicznych tj. m. in.:
  3. zmiana pielucho-majtek, podkładów, o ile wymaga tego stan zdrowia, pomoc w dotarciu do toalety, higiena po załatwieniu potrzeb fizjologicznych;
  4. organizowanie czasu wolnego tj. m.in.: spacery, wspólne zabawy, czytanie książek, gry planszowe, zajęcia edukacyjne, zajęcia terapeutyczne

 

  1. Wymagane dokumenty:
  1. życiorys (CV),
  2. list motywacyjny,
  3. kopie dokumentów poświadczających wykształcenie (dyplom ukończenia szkoły), staż,
  4. druk kwestionariusza osobowego,
  5. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb procesu rekrutacji,
  6. inne dokumenty świadczące o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach,
  1. Forma zatrudnienia:
  1. umowa zlecenie
  1. Pytania kierować można do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej osobiście lub pod nr telefonu: 32 4191073 lub na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  2. Dokumenty należy składać osobiście w siedzibie MOPS w Kuźni Raciborskiej w kopercie z dopiskiem: „dotyczy ogłoszenia o ofercie pracy na stanowisko – Opieka wytchnieniowa – 2024” lub listownie na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej, ul. Jagodowa 15, 47-420 Kuźnia Raciborska w terminie od dnia ogłoszenia do dnia 13 lutego 2024 r. do godziny 15.00. lub pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dodatek osłonowy 2024

Od 1 stycznia 2024 r. ponownie można składać wnioski o jednorazowe świadczenie w formie dodatku osłonowego.

Kryterium dochodowe:

  • 1500 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
  • 2100 zł w gospodarstwie jednoosobowym

W przypadku przekroczenia powyższego kryterium dodatek osłonowy będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia.

Dodatek osłonowy przysługuje  za okres 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.
Wypłata dodatku będzie realizowana w 2024 r. jednorazowo w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.

Wysokość dodatku osłonowego

  • 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
  • 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  • 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  • 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Jeżeli głównym źródłem ogrzewania jest np. kominek, koza, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, przewidziane stawki dodatku są wyższe.

  • 286 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego
  • 429 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  • 607,75 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  • 822,25 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

UWAGA!

Możliwość ubiegania się o podwyższone dofinansowanie, ma miejsce wyłącznie wtenczas gdy źródłem ogrzewania jest paliwo stałe tylko wówczas,  gdy źródło ciepła zostało zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Skład gospodarstwa domowego

Gospodarstwo domowe tworzą: osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo  osoba fizyczna, oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią  zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Wniosek o dodatek osłonowy

Formularz wniosku o dodatek osłonowy  - pobierz plik PDF

Termin składania wniosków

Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego można składać do 30 kwietnia 2024 r. Wnioski złożone po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.

Procedura postępowania o przyznanie dodatku osłonowego

Aby ustalić sytuację dochodową gospodarstwa domowego podstawą obliczenia dochodu gospodarstwa domowego będzie rok 2022. 

Weryfikacja dochodów członków gospodarstwa domowego następuje przy użyciu systemów teleinformatycznych Emp@tia, za pośrednictwem których pozyskiwane są dane o dochodach osiąganych w danym roku kalendarzowym rozliczonych na zasadach ogólnych oraz wysokość odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Dokumenty potwierdzające wysokość osiągniętego dochodu:

  • Oświadczenie o dochodach członków gospodarstwa domowego osiągniętych w roku bazowym, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (oświadczenie stanowi integralną część wniosku)
  • Gospodarstwo rolne (dotyczy osób, które taki dochód uzyskiwały):
  • Oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy(oświadczenie stanowi integralną część wniosku)