Załącznik do Zarządzenia nr OPS.0154.7.2018
Dyrektora MOPS z dnia 20.07.2018 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KUŹNI RACIBORSKIEJ
I. Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin Organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności za realizowane zadania.
- Graficzny obraz organizacji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o MOPS rozumie się przez to Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
- Na czele Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stoi Dyrektor, zatrudniany i zwalniany przez Burmistrza Miasta Kuźnia Raciborska.
II. Podstawa prawna działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Statut MOPS, przyjęty uchwałą nr XIX/236/2012 Rady Miejskiej w Kuźni Raciborskiej z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie przyjęcia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuźni Raciborskiej (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2012r., poz. 3291 z późn. zm.).
- Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.).
- Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 1260 z późn. zm.).
- Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz.1769 z późn. zm.).
- Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 395 z późn. zm.).
- Ustawa o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 1952 z późn. zm.).
- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów z dnia 7 września 2007 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 554 z późn. zm.).
- Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci z dnia 11 lutego 2016 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 1851 z późn. zm.).
- Ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów z dnia 4 kwietnia 2014 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 2092 z późn. zm.).
- Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem” (Dz.U. z 2016r., poz. 1860).
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 2198 z późn. zm.).
- Ustawa prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 996 z późn. zm.)
- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2017r., poz. 697 z późn. zm.).
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 29 lipca 2005 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2015r., poz. 1390 z późn. zm.).
- Ustawa o karcie dużej rodziny z dnia 5 grudnia 2014 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 1832 z późn. zm.).
- Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2017r., poz. 1938 z późn. zm.)
- Inne niż wymienione w pkt 1-16 przepisy obowiązującego prawa.
III. Zadania i cele realizowane przez MOPS
- MOPS jest bezpośrednim wykonawcą zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz w ustawach wymienionych w rozdziale II.
- MOPS wykonuje zadania własne Gminy oraz zadania zlecone.
- Celem działania MOPS jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
- Pomoc społeczna przyznawana jest na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej.
IV. Zasady organizacji i podział kompetencji
- Strukturę organizacyjną MOPS, uwzględniając podział zadań i kompetencji tworzą:
1.1. Dyrektor MOPS,
1.2. Główny Księgowy,
1.3. Kierownik (Z-ca Dyrektora) referatu pomocy środowiskowej,
1.4. Kierownik referatu świadczeń i administracji,
1.5. Stanowiska ds. pomocy środowiskowej,
1.6. Stanowiska ds. świadczeń i administracji,
1.7. Stanowiska ds. księgowych,
1.8. Stanowiska obsługi.
- Dyrektor MOPS organizuje, koordynuje, nadzoruje i odpowiada za prawidłową realizację zadań statutowych MOPS.
- Z upoważnienia Burmistrza Miasta Dyrektor MOPS wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach dotyczących świadczeń.
- Do zadań i uprawnień Dyrektora należy w szczególności:
4.1. terminowa realizacja zadań jednostki,
4.2. rozdział środków związanych z realizacją zadań i kontrola ich wykorzystania,
4.3. czuwanie nad zgodnością podejmowanych działań z prawem,
4.4. ochrona informacji i danych gromadzonych w związku z realizacją wykonywanych zadań,
4.5. zapewnienie właściwej jakości realizowanych zadań,
4.6. tworzenie i doskonalenie procedur działania,
4.7. podejmowanie samodzielnych decyzji związanych z działalnością podległej jednostki,
4.8. przedkładanie Radzie Miejskiej rocznych sprawozdań finansowych z działalności oraz planów finansowych na kolejny rok budżetowy,
4.9. reprezentowanie MOPS na zewnątrz,
4.10. realizacja obowiązków pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników.
- Główny Księgowy jest samodzielnym organizatorem, koordynatorem i realizatorem zagadnień związanych z bieżącą rejestracją finansową i rzeczową działalności MOPS, odpowiedzialnym za prawidłowość i rzetelność wszystkich operacji finansowych.
- W szczególności Główny Księgowy realizuje, nadzoruje i odpowiada za:
6.1. prowadzenie rachunkowości w MOPS,
6.2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym pozabudżetowymi,
6.3. dokonywanie kontroli zgodności operacji finansowych z planem finansowym,
6.4. dokonywanie kontroli rzetelności dokumentów finansowych,
6.5. nadzorowanie prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez podległych pracowników,
6.6. sporządzanie sprawozdań finansowych i statystycznych,
6.7. dokonywanie zmian w planach finansowych i kontrola nad przestrzeganiem dyscypliny finansów,
6.8. kontrola dowodów księgowych i ich dekretacja,
6.9. sporządzanie planów finansowych i zapotrzebowania na środki finansowe,
6.10. prowadzenie ewidencji i księgowości wszystkich składników majątku trwałego i wyposażenia,
6.11. organizowanie i nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznego przetwarzania danych na stanowiskach finansowo-księgowych,
6.12.opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących rachunkowości,
6.13. informowanie dyrektora o nieprawidłowościach w gospodarce finansowej, rachunkowej i majątkowej w ośrodku,
6.14. nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych.
- Kierownik (Z-ca Dyrektora) referatu pomocy środowiskowej kieruje referatem pomocy środowiskowej. Z upoważnienia Burmistrza Miasta Kierownik referatu pomocy środowiskowej wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach dotyczących świadczeń.
- Kierownik referatu pomocy środowiskowej pełni funkcję Zastępcy Dyrektora.
- W szczególności Kierownik (Z-ca Dyrektora) referatu pomocy środowiskowej realizuje, nadzoruje i odpowiada za:
9.1. realizację zadań zawartych w ustawach: o pomocy społecznej, o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem”, o przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz o karcie dużej rodziny,
9.2. nadzór, kontrolę i kierowanie referatem pomocy środowiskowej,
9.3. organizację pracy podległych pracowników a w szczególności pracowników socjalnych, asystentów rodziny i opiekunek środowiskowych,
9.4. kontrolę merytoryczną i formalną przeprowadzanych wywiadów środowiskowych, kontraktów socjalnych oraz decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń,
9.5. nadzór i kontrola postępowania administracyjnego dotyczącego spraw referatu,
9.5. organizowanie i nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznego przetwarzania danych osobowych na stanowiskach referatu pomocy środowiskowej,
9.6. prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników MOPS,
9.7. współpracę i wymianę informacji z jednostkami pomocy społecznej oraz innymi instytucjami i organizacjami,
9.8. prowadzenie planowania i sprawozdawczości w sprawach dotyczących referatu,
9.9. nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych.
- Kierownik referatu świadczeń i administracji kieruje referatem świadczeń i administracji. Z upoważnienia Burmistrza Kierownik referatu świadczeń i administracji wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach dotyczących świadczeń.
- W szczególności Kierownik referatu świadczeń i administracji realizuje, nadzoruje i odpowiada za:
11.1. realizację zadań zawartych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem”, o systemie oświaty,
11.2. zbieranie wniosków i gromadzenie dokumentacji dotyczącej realizacji zadań dotyczących referatu,
11.3. ustalanie prawa do świadczeń,
11.4. sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń,
11.5. nadzór, kontrolę i kierowanie referatem świadczeń i administracji,
11.6. organizację pracy podległych pracowników administracyjnych i obsługi,
11.7. kontrolę merytoryczną i formalną wniosków, dokumentacji oraz decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń ustalonych przez podległych pracowników oraz przedkładanie dyrektorowi ośrodka do kontroli merytorycznej i formalnej oraz podpisu wniosków i decyzji sporządzonych osobiście,
11.8. organizowanie i nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznego przetwarzania danych osobowych na stanowiskach referatu świadczeń i administracji,
11.9. prowadzenie rejestracji wniosków o świadczenia, przyjmowaniem i wysyłką korespondencji jednostki,
11.10. współpracę i wymianę informacji z jednostkami pomocy społecznej oraz innymi instytucjami i organizacjami,
11.11.prowadzenie planowania i sprawozdawczości w sprawach dotyczących referatu,
11.12. archiwizowanie dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami,
11.13. nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych
- Pracownicy referatu pomocy środowiskowej wypełniają następujące zadania:
12.1. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej i innych ustaw,
12.2. wykonywanie pracy socjalnej,
12.3. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i kontraktów socjalnych,
12.4. prowadzenie obsługi administracyjnej zespołu interdyscyplinarnego,
12.5.prowadzenie pracy asystenta rodziny,
12.6. udzielanie pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom potrzebującym,
12.7. pełnienie usług opiekuńczych,
12.8. przeprowadzanie wywiadów kontrolnych przyznanych świadczeń,
12.9. obsługa klientów, wydawanie zaświadczeń i sporządzanie list wypłat świadczeń,
12.10. kwalifikowanie i kierowanie osób potrzebujących do ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i innych instytucji i organizacji,
12.11. udział i pomoc w programach i projektach pomocy społecznej,
12.12. obsługę programów komputerowych dotyczących świadczeń oraz sporządzanie decyzji administracyjnych,
12.13.prowadzenie rejestracji wniosków o pomoc oraz korespondencji z innymi instytucjami i organizacjami,
12.14. współpraca i wymiana informacji z jednostkami pomocy społecznej oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie udzielania pomocy potrzebującym,
12.15. prowadzenie sprawozdawczości, analiz i statystyki świadczeń,
12.16. archiwizowanie dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami.
- Pracownicy referatu świadczeń i administracji wypełniają następujące zadania:
13.1. zbieranie wniosków i gromadzenie dokumentacji dotyczącej realizacji zadań zawartych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem”, o systemie oświaty,
13.2. ustalanie prawa do świadczeń,
13.3. sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń,
13.4. realizacja wypłat świadczeń,
13.5. obsługa programów komputerowych dotyczących świadczeń,
13.6. sporządzanie wezwań, oświadczeń i dokumentacji dotyczącej spraw alimentacyjnych oraz zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
13.7. prowadzenie rejestracji wniosków o świadczenia oraz korespondencji z innymi instytucjami i organizacjami,
13.8. obsługa klientów, wydawanie zaświadczeń i sporządzanie list wypłat świadczeń,
13.9. współpraca i wymiana informacji z jednostkami pomocy społecznej oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie udzielanych świadczeń oraz w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
13.10. prowadzenie rejestracji wniosków o świadczenia, przyjmowanie i wysyłka korespondencji jednostki (sekretariat MOPS),
13.11. prowadzenie sprawozdawczości, analiz i statystyki świadczeń,
13.12. sporządzanie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych,
13.13. prowadzenie magazynu materiałów biurowych,
13.14. utrzymywanie czystości i porządku w jednostce i otoczeniu oraz spraw dotyczących ogrzewania budynku i jego zabezpieczenia,
13.15. prowadzenie spraw bhp i p.poż. w jednostce,
13.16. archiwizowanie dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami.
- Pracownicy księgowości wypełniają następujące zadania:
14.1. prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej związanej w realizacją zadań wykonywanych przez MOPS.
14.2. terminowe naliczanie wynagrodzeń pracowników, naliczanie składek,
14.3. terminowe naliczanie wynagrodzeń i zasiłków pracowników,
14.4. naliczanie składek z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych klientów oraz ustalanie niezbędnego okresu ubezpieczenia,
14.5. przekazywanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych drogą elektroniczną,
14.6. wystawiania faktur dla osób objętych usługami opiekuńczymi,
14.7. wprowadzanie i aktualizacja danych do krajowego rejestru dłużników,
14.8. prowadzenie ewidencji zadłużeń dłużników alimentacyjnych,
14.9. realizacja wypłat i przelewów wszystkich świadczeń udzielanych przez MOPS.
14.10. prowadzenie kasy i przygotowywanie dokumentów z tytułu obrotu pieniężnego,
14.11. realizacja prac związanych z podatkiem od osób fizycznych,
14.12. gospodarka funduszem świadczeń socjalnych,
14.13. prowadzenie spraw związanych z egzekucjami komorniczymi i zwrotem nienależnie pobranych świadczeń,
14.14. obsługa programów komputerowych dotyczących księgowości,
14.15. planowanie budżetu MOPS i dokonywanie zmian w budżecie,
14.16. rozliczanie i dokumentowanie operacji finansowych i księgowych,
14.17. prowadzenie korespondencji dotyczącej spraw finansowo-księgowych z innymi jednostkami,
14.18. archiwizowanie dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami.
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk ustala Dyrektor MOPS.
- Dyrektora MOPS w czasie nieobecności zastępuje Kierownik referatu pomocy środowiskowej (Zastępca Dyrektora) a do czasu powołania Kierownika, Starszy Pracownik Socjalny.
- Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej regulują przepisy o pracownikach samorządowych.
- W zakresie realizacji swoich zadań MOPS współpracuje z organizacjami społecznymi, Kościołami, związkami wyznaniowymi, zakładami pracy, jednostkami służby zdrowia oraz innymi organizacjami i instytucjami.
V. Finansowanie i nadzór nad działalnością Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Nadzór nad działalnością merytoryczna i finansową MOPS sprawuje Dyrektor.
- MOPS otrzymuje środki finansowe z budżetu państwa na realizację zadań zleconych oraz z budżetu Gminy na realizację zadań własnych.
- MOPS może otrzymać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych z zakresu pomocy społecznej.
- MOPS realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kieruje się ustaleniami przekazanymi przez wojewodę, a realizując zadania własne gminy, ustaleniami Burmistrza Miasta.
VI. Postanowienia końcowe
- Interpretacja postanowień Regulaminu należy do Dyrektora MOPS.
- Regulamin zostaje wprowadzony do stosowania zarządzeniem Dyrektora MOPS.
- Treść regulaminu zostaje podana do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty.